ďťż

intruz


2009 rok okazał się niezwykle trudny dla wynajmujących. Sytuacja na rynku finansowym miała olbrzymi wpływ na spadek podaży i popytu. Przeważającym trendem po stronie podażowej było przesunięcie w czasie planowanych inwestycji spekulacyjnych. Deweloperzy prezentowali bardzo bezpieczne podejście zawężając aktywność jedynie do projektów przeznaczonych do określonych najemców.
Według Cushman & Wakefield na skutek całkowitego wycofania się inwestorów z realizacji projektów spekulacyjnych na rynek trafiło jedynie ok. 850 tys. m2. Jest to raptem połowa powierzchni, która trafiła na rynek w 2008r. Łącznie zasoby przekroczyły ponad 6 mln m2. Zauważalnym trendem był również zastój na rynku nieruchomości pod projekty magazynowe. Popyt zmniejszył się trzykrotnie w porównaniu z 2008r. Nowe umowy najmu podpisano raptem na ok. 540 000 m2 ( w 2008r. trzykrotnie więcej). Najbardziej spektakularną umowę najmu podpisano w Poznaniu. Szwedzka firma odzieżowa H&M wynajęła 30 tys. m2 w Panattoni Park Poznań.
Ostrożne podejście inwestorów powierzchni magazynowych okazało się uzasadnione, gdyż popyt spadał szybciej niż podaż. Winikiem tego jest blisko 1 mln m2 wolnej powierzchni magazynowej. Jedynie w Krakowie i Trójmieście wskaźnik pustostanu był bliski zera. Są to jednak wschodzące rynki magazynowe.
Popyt w 2010 roku powinien wzrosnąć z uwagi na zaprzestanie budowy nowych obiektów magazynowych. Pod koniec ubiegłego roku w budowie znajdowało się zaledwie ok. 150 tys. m2. Rok wcześniej ponad milion. Skutkiem może być wzrost cen najmu.
Sytuacja w Trójmieście
Z perspektywy Trójmiasta kryzysu nie było – ceny i popyt nieznacznie wzrosły. Był to jednak wynik wstrzymania zapowiadanych projektów budowy nowych powierzchni magazynowych oraz wciąż bardzo niskiej podaży. Aktualnie zasoby ograniczają się jedynie do dwóch nowoczesnych parków magazynowych (Logistic Center BIK oraz Prologis Park Gdansk) oraz kilku nowoczesnych obiektów magazynowych o mniejszej kubaturze. Łącznie zasoby nie przekraczają 110 000 m2. Wkrótce ma się to jednak zmienić za sprawa ponadregionalnego projektu Pomorskiego Centrum Logistycznego, obejmującego swoim zasięgiem ponad 110 ha.
Warto wspomnieć, że kilku deweloperów zabezpieczyło w Trójmieście i okolicach działki pod realizacje swoich powierzchni. Jest wśród nich Panattoni, który posiada teren oddalony zaledwie 2 km od Portu w Gdańsku, AIG/Lincoln z działką przy obwodnicy Trójmiasta, a także Segro w pobliżu wjazdu na autostradę A1 w Rusocinie. Panattoni przewiduje rozpoczęcie nowego parku w drugim kwartale 2010 roku. W Trójmieście wciąż aktywny jest również Prologis, który zakupił przy Obwodnicy w 2009r. działkę o wielkości 21 ha.
Dotychczas brak odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych był istotnym hamulcem dla rozwoju nowych powierzchni magazynowych w Trójmieście. Oddanie do użytku autostrady A1 oraz lokalne projekty drogowe zwiększyły w ostatnim czasie atrakcyjność tego rynku. Kluczowym elementem poprawiającym atrakcyjność trójmiasta jest również nowy terminal kontenerowy DCT Gdansk SA. Jest to pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy Post-Panamax, zarówno ze względu na głębokość podejść i stanowisk postojowych, jak również z uwagi na infrastrukturę i wyposażenie nabrzeża. Wspomniane wcześniej Pomorskie Centrum Logistyczne powstanie na bezpośrednim zapleczu terminala. Nowe gigantyczne centrum magazynowo – dystrybucyjne umożliwi świadczenie jeszcze szerszego wachlarza usług na rzecz trafiających drogą morską ładunków. DCT Gdańsk dysponuje obecnie infrastrukturą umożliwiającą przeładunek 1 mln TEU rocznie, która może być rozbudowana do 4 mln TEU. Jako jedyny w Polsce terminal o głębokości 16,5 m, zdolny przyjmować statki po 8000 TEU i większe, posiadający niezrównane możliwości rozbudowy, DCT wyeliminował najistotniejsze z ograniczeń, które dotąd nie pozwalało na wprowadzenie strategii zmierzającej do przekształcenia Polski w regionalny hub.

Z badań przeprowadzonych przez Jones Lang LaSalle wynika, że firmy powiązane z logistyką cenią sobie lokalizację do 50 km od portu, co potwierdza ogromny potencjał rozwojowy Trójmiasta jako regionu logistycznego. Zauważyły to dwie firmy, które aktualnie prowadza negocjacje ze spółką INVESTGDA w sprawie zagospodarowania 110 ha na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego. Są to: australijski Goodman oraz brytyjska firma Helios w konsorcjum z DCT Logistics Hub at Gdansk . Wyniki negocjacji będą już znane prawdopodobnie w kwietniu tego roku. W pierwszym etapie powstanie ok. 50 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej. Cały obszar centrum ma potencjał na stworzenie łącznie nawet 700 tys. m2.



dalsza część artykułu:

"W mniejszej skali podobny projekt powstaje w gdyńskim porcie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zawarł już umowę z wykonawcą - Towarzystwem Inwestycyjnym Construction, który w październiku zakończył prace projektowe, a w listopadzie przystąpił do budowy magazynu wysokiego składowania. Zakończenie całego przedsięwzięcia, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest już na wrzesień 2010 r. W ramach gdyńskiego centrum logistycznego planuje się w pierwszym etapie wybudować 8 tys. m2, w drugim kolejne 6 tys. m2.

Ożywienie na trójmiejskim runku magazynowym będzie odczuwalne prawdopodobnie dopiero w 2011r. Natomiast wyjście Trójmiasta do grona rynków rozwiniętych nastąpi dopiero w 2013 r. w momencie oddania do użytku kluczowych inwestycji drogowych. "
rozpoczęto prace ziemne pod Panattoni Park przy Elbląskiej
info
Zastanawia mnie, że nikt nie wspomniał o obiekcie magazynowo-biurowym który jest obecnie na ukończeniu przy ul. Magnackiej w Kowalach tuż obok cementowni. Widać go zaraz przy obwodnicy jadąc od strony Gdyni - taka duża czerwona wielosegmentowa hala robiona przez 7R Logistic:

http://www.7rlogistic.pl/...owy_gdansk.html