X
ďťż

intruz

Gdańsk otrzymał z Unii Europejskiej 200 mln zł na modernizację Zakładu Utylizacyjnego. Dzięki temu wysypisko w 2010 r. stanie się najnowocześniejszym w kraju.
Cały projekt pochłonie 330 mln zł. W jego ramach na gdańskich Szadółkach do sierpnia 2010 r. powstanie sortownia i kompostownia. - Polska wchodząc do UE zobowiązała się do redukcji nieczystości - mówi Wojciech Głuszczak, prezes zakładu. - Dziś większość z nich składowana jest na wysypiskach czy spalana w spalarniach, a obie metody szkodzą środowisku.

Dotyczy to szczególnie składowisk, które zajmują coraz więcej powierzchni, zanieczyszczają powierzchnię i glebę. Dlatego postanowiono ograniczyć ich powstawanie i rozpropagować recykling, czyli maksymalne wykorzystanie odpadów (papieru, szkła i tworzyw sztucznych). Np. z aluminium wytwarza się puszki, z gazet i tektury - pudełka czy chusteczki do nosa, a śmieci z gospodarstw domowych mogą służyć do wytworzenia nawozu wykorzystywanego w rolnictwie. Tak właśnie ma być w Gdańsku.

- Dzięki sortowni i kompostowni zaczniemy odzyskiwać nawet połowę z trafiających do nas odpadów - dodaje Głuszczak.

Dodatkowo w styczniu 2010 r. zacznie działać nowa, 12-hektarowa kwatera, zabezpieczona warstwą iłów i folią, co wyeliminuje przedostawanie się spływających ścieków do gruntu. A co najważniejsze, szczególnie dla mieszkańców okolicznych miejscowości, kwatera będzie zadaszona, dzięki czemu do okolicznych domów przestaną docierać przykre zapachy.

Walkę o unijną dotację Gdańsk toczył od 2005 r. Najpierw w budżecie Komisji Europejskiej zabrakło dla nas pieniędzy, potem przeszkodą stały się przepisy. KE uważała, że polskie prawo o pomocy publicznej w odniesieniu do zakładów utylizacyjnych jest niezgodne z przepisami unijnymi. Mimo to Gdańsk rozpoczął inwestycję na własną rękę. A minister rozwoju regionalnego wystosowała do zakładów wytyczne, które pozwolą dostosować się do wymogów UE. Gdański zakład jest pierwszym wysypiskiem, które przechodzi ten proces - chodzi o zmianę wewnętrznych przepisów, tak by odpowiadały wymogom Unii.

W Szadółkach składowanych jest prawie osiem milionów ton śmieci.

źródło: gw


obok żurawia powstaje Osrodek Kultury Morskiej
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ma na ten cel trzy priorytety. Pierwszy to remont wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Uczniowskiej wraz z budową drugiej nitki. Obecny wiadukt jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego rozbudowa jest strategiczna nie tylko z punktu widzenia powstania stadionu (znajdującego się tuż obok) i Euro 2012. Wiadukt stanie się w przyszłości elementem Trasy Słowackiego. Fragment Trasy pomiędzy ul. Marynarki Polskiej i al. Hallera, którego elementem ma być rozbudowany wiadukt, być może zostanie otwarty przed Euro 2012, choć zdecydowanie bardziej realną datą jest 2013 r. Jego rozbudowa planowana jest na lata 2010-11, szacowany koszt to 30 mln zł, z czego w tym roku w tym roku wydane będzie 10 mln zł.

Numer dwa na liście kluczowych inwestycji to remont ulic, które będą stanowić dojazd od hali gdańsko-sopockiej. Wiosną rozpocznie się - i potrwa do końca czerwca - remont ul. Gospody, Subisława i Rybackiej. Oprócz jezdni, wyremontowane zostaną także chodniki. Wzdłuż ul. Gospody powstanie ścieżka rowerowa. Całkowity planowany koszt tych trzech zadań to 4,2 mln zł.
W ramach przygotowania dróg do obsługi hali ma zostać wybudowane także rondo, które połączy ul. Rybacką, Gospody i "sopocką" ul. Łokietka. W przyszłości będzie elementem Drogi Zielonej (zakończenie budowy jej odcinka od hali do al. Grunwaldzkiej jest planowane na 2014/15 r., pod torami kolejowymi na Żabiance arteria zostanie poprowadzona tunelem). Zakończenie budowy ronda przed planowanym na lato otwarciem hali nie jest jednak pewne, dlatego Gdańsk przygotowuje w tej chwili plan "B". Zakłada,że w pierwszym okresie funkcjonowania hali będzie się do niej dojeżdżać bez wykorzystania ronda. Remont wspomnianych ulic na Żabiance będzie się jednak toczyć niezależnie od budowy ronda.

Trzecie z ważnych zadań, jakie na ten rok postawiło przed sobą ZDiZ Gdańsk, to zakończenie rewitalizacji Parku Brzeźnieńskiego. Koszt - 1 mln zł. W parku powstaną między innymi place zabaw.
6,4 mln zł zabezpieczono w budżecie ZDiZ na remont nawierzchni tzw. Głównego Ciągu, czyli Trakt św. Wojciecha - al. Zwycięstwa - al. Grunwaldzka. Z tych pieniędzy na pewno zostanie wyremontowany odcinek pomiędzy Huciskiem i ul. Toruńską, gdzie powstanie lewoskręt.
W drugiej połowie roku ZDiZ rozpocznie natomiast prace na Ołowiance. Żeby ułatwić spacerowiczom dotarcie do Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego, zostanie wybudowany chodnik i oświetlenie wzdłuż ul. Wodopój w rejonie Wielkiego Młyna.

Rozwija się też w Gdańsku System Informacji Miejskiej. Nowy wygląd zyskują tablice z nazwami m.in. ulic i domów. W tym roku tablice SIM będą montowane w Jelitkowie, ZDiZ planuje także dalszą wymianę tablic na przystankach ZTM.

Prawie milion złotych na remont ul. Bema

Rozmowa z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem ZDiZ Gdańsk.
Na remonty dróg z budżetu Gdańska w 2010 r. przeznaczonych będzie w sumie ok. 40 mln zł. Środki, którymi dysponujecie na 2010 r. są wystarczające, czy "jak zwykle za małe"?
- Oczywiście, gdyby pieniędzy było więcej, moglibyśmy zrobić więcej remontów. Ale to nie przekłada się tak łatwo. Nie da się np. w jednym momencie przeprowadzać remontów za 100 mln zł, bo wtedy całe miasto stanęłoby w gigantycznym korku.

W ramach remontu Głównego Ciągu powinno zostać zlikwidowane jedno z "wąskich gardeł".
- W planach jest budowa lewoskrętu w ul. Toruńską. Dzięki temu liczba pasów dla wyjeżdżających z centrum Gdańska w kierunku Oruni i Pruszcza zwiększy się z jednego do dwóch.

Jakie jeszcze odcinki Głównego Ciągu zostaną w tym roku wyremontowane?
- Mamy kompletny projekt techniczny, planujemy w roku 2010 wyremontować także m.in. fragment Powstańców Warszawskich oraz odcinek al. Grunwaldzkiej między Wojska Polskiego, Abrahama i Kołobrzeską.

W której części Gdańska drogi są w najgorszym stanie?
- Z zasady najgorzej jest w dzielnicach peryferyjnych. W przeszłości były tam drogi wiejskie, które po przyłączeniu tych terenów do miasta stały się drogami miejskimi. Żeby poprawić ich jakość, utwardzamy drogi kładąc płyty. Tak robiliśmy w Osowie, Kokoszkach, w tym roku płyty będziemy kłaść na drogach w Świętym Wojciechu. Robimy to w różnych dzielnicach, żeby mieszkańcy żadnej z nich nie czuli się pokrzywdzeni.

Duże inwestycje planowanych przez ZDiZ Gdańsk na 2010 r.
- modernizacja nawierzchni ul. Bema (termin realizacji do 3 maja) - koszt realizacji ok. 980 tys. zł
- modernizacja nawierzchni jezdni ul. Stokrotki (do 15 maja) - ok. 290 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Rakoczego, od ul. Wyrobka do ul. Bulońskiej (II kwartał) - ok. 600 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Wyzwolenia w obrębie skrzyżowania z Krasickiego (III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Witkiewicza (III kwartał) - ok. 220 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Wiesława od ul. Siennickiej do siedziby Straży Pożarnej (II/III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- utwardzenie nawierzchni gruntowej ul. Zagroble (II/III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Bratki (II/III kwartał) - ok. 200 tys. zł
- utwardzenie nawierzchni ul. Batalionów Chłopskich od ul. Stromej do ul. Wąwóz, Rzecznej od Batalionów Chłopskich do posesji nr 13, Stromej w obrębie skrzyżowania z Batalionów Chłopskich (II/III kwartał) - całość ok. 850 tys. zł
- remont fragmentu ul. Powstańców Warszawskich, pomiędzy Bema i Beethovena (terminu nie ustalono) - pula środków na ten cel mieści się w kwocie 6,4 mln zł na remont "Głównego Ciągu".
kontynuacja zagospodarowania zbiornika przy ul. Kielnieńskiej (inwestycja ma na celu przywrócenie walorów rekreacyjnych zbiornika oraz regulację stosunków wodnych. Wysokość nakładów w 2010 r. to 350 tys. zł

4,2 mln - tyle zł mają kosztować remonty dróg wokół hali gdańsko-sopockiej.

10 mln - tyle zł ma być w tym roku przeznaczone na remont wiaduktu na ul. Uczniowskiej.

1 mln - tyle zł pochłonie dokończenie rewitalizacji Parku Brzeźnieńskiego.

6,4 mln - tyle zł ZDiZ zarezerwował na remont nawierzchni "Głównego Ciągu".

źródło DB Paweł Rydzyński
W sumie to ciekawe, bo na jednej z wizualizacji stadionu widać, że trasa słowackiego powstanie obok uczniowskiej, a sam wiadukt pozostanie bardziej wewnętrzną drogą (wraz z ul. stadionową).

Niestety nie mam lepszej jakości grafiki:




W sumie to ciekawe, bo na jednej z wizualizacji stadionu widać, że trasa słowackiego powstanie obok uczniowskiej, a sam wiadukt pozostanie bardziej wewnętrzną drogą (wraz z ul. stadionową).

mnie też się tak wydawało, ale jeśli ma powstać stadion oraz poza wztką są małe szanse na pozostałe zapowiadane inwestycje to nic mnie nie zdziwi

 

Drogi uzytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

 Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

 Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.