intruz
Na wstepnie pragne podkreslic iz nie jestem autorem porad zawartych ponizej, niemniej jednak sa one bardzo ciekawe i godne uwag.. autorstwa: MAZIO zaczerpniete z http://board.fpp.pl dotycza zasadniczo WOLFA, ale patrzac na to, to prawie wszystkie parametry sie pokrywaja, w domu jeszcze je posprawdzam dokladniej..
======================================================
TWEAKING WOLFA - czyli jak podkręcić Hansa
Chciałbym otworzyć nowy temat związany z różnymi, pomocnymi udogodnieniami, które mogą nam wszystkim ułatwić a czasami wręcz umożliwić w ludzkich warunkach grę w „Wolfa”.
Staram się ostatnio zgłębić ten temat od czasu gdy szperając po różnych stronach za nowymi mapkami trafiłem na garść informacji, które mi usprawniły różne drobiazgi – np. kwestie połączenia sieciowego w RTCW.
Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych zawarte tu informacje mogą okazać się delikatnie mówiąc nieświeże dla innych nieprzydatne, ale tak jak ja ucieszyłem się z ich odnalezienia, tak myślę że jakaś część z nas uzna je za pomocne. W wypadku jeśli nawet u jednej osoby wprowadzone dzięki tym informacjom zmiany ustawień i lepsza w konsekwencji gra będą wynikiem tego topiku – cel został już osiągnięty w 100%!! Szczególnie że niektórzy uczestniczą czynnie w międzynarodowych ligach RTCW i grając na zachodnich serwerach borykają się z róznymi połączeniowymi problemami, których część da się jeśli nie wyeliminować to chociażby zmniejszyć. Po co później jakieś lamy z Holendrii z pingiem 50 mają się czuć mega graczami, kiedy nawet mój 7-mo letni syn wykończyłby ich w Warroomie krzesełkiem .
Zastanawiałem się czy nie zostawić tych informacji tylko na naszym boardzie klanowym [POISON]. Myślę jednak, że najważniejszą rzeczą jest dobrze się bawić czego życzę wszystkim, dlatego zamieszczam je dla ogółu polskiej sceny RTCW. (oczywiście nie będzie tu żadnych tajemnic i wielu, a może większość z Was to zna jak własną kieszeń, są jednak na pewno i tacy, którym coś się z tego przyda.
Chciałbym również otwierając ten temat prosić wszystkich tych, którzy mają jakieś ciekawe i istotne informacje dla reszty aby dorzucali takie newsy w tym topiku, żebyśmy wszyscy mogli z nich skorzystać.
Prosiłbym również o prostowanie ewentualnych błędów czy komentarze do moich (w przyszłości może też Waszych) informacji odnośnie:
- Poleceń konsoli systemu RTCW (Q3 chyba też?)
- Ustawień parametrów w pliku „wolfconfig_mp.cfg” (wszelkiego typu i maści – przydatnych do usprawnienia gry)
- Użytecznych skryptów, które warto stosować
- Innych ciekawych informacji z tej dziedziny
O tym że jest to ważne świadczy myślę garść pierwszych informacji które zamieszczam (w oddzielnych topikach aby było łatwiej) – chociażby kwestie usprawnień połączenia sieciowego i jego „podkręcania” i dostosowywania do własnych potrzeb.
Poszczególne posty będą traktowały oddzielne tematy, żeby łatwiej się to czytało.
PODKRĘCANIE POŁĄCZENIA SIECIOWEGO
Nie muszę chyba nikogo oświecać jak ważna jest to sprawa, jeśli chcemy (a czasem musimy – oficjalny mecz) grać na jakimś serwerze a tu – kiepski PING i do tego PACKET LOST-y, że aż człowieka skręca! Niestety nie ma cudów i czasem bez super łącza (kogo na to stać?! L) się nie obejdzie. Czasem i to nawet nic nie da jeśli przyczyną są jakieś niezależne od drogi z Twojego komputera do Twojego ISP (Internet Service Provider) tylko dalsze fragmenty łącza.
Mimo to można usprawnić trochę proces komunikacji: klient – serwer, jaki odbywa się w trakcie naszej zabawy! Jest szereg parametrów w konfiguracji RTCW, które za to odpowiadają. Częściowo ustawiane są one automatycznie w miejscu gdzie w trybie MP wybierasz rodzaj połączenia ale ręczny „tweaking” daje najlepsze reultaty! (Wierzcie mi sprawdziłem na własnej skórze i rezultaty mnie bardzo zadowoliły!!!). Oto konkretne informacje, a potem konkretne przykłady dla danego rodzaju połączenia.
- Ustawienia parametru /seta cl_maxPackets warunkuje ile „pakietów” informacji Twój komp wysyła do serwera. Standardowo jest to wartość – „30”, maksymalna to „100”. Poprzez zwiększanie tej wartości uzyskujemy znaczną poprawę płynności w trakcie gry co daje się łatwo odczuć. Niestety zbyt wysoka wartość będzie miała negatywny wpływ na „PING”, zawsze jednak można poeksperymentować w celu dobrania „złotego środka”.
- Jeśli macie dużo Packet Lost-ów podczas połaczenia (objawia się to lagami i urywanym obrazem w trakcie gry) dobierzcie się do parametru /seta cl_packetdup celem sprawdzenia czy macie ustawiony parametr „1” co jest wtedy koniecznością. Przy dobrym połączeniu należy go zmienić na „0” co z kolei poprawi przepustowość łącza (BANDWITH) co ma jeszcze dodatkowy, korzystny wpływ na PING.
- Jeśli głównym Waszym zmartwieniem są z kolei PING-i zainteresujcie się z kolei linijką /seta cl_timenudge. Przy bardzo wolnym połączeniu ustaw jego wartość na „-30”, to sprawi że gra będzie bardziej płynna (poniżej wartości „-50” pograsz sobie za to już tylko w „Sapera” )
Oto konkretne ustawienia w zależności od rodzaju połączeń:
1. połączenie typu LAN:
/seta cl_maxpackets „100”
/seta cl_packetdup „0”
/seta snaps „40”
/seta rate „25000”
/seta cg_predictItems „0”
/seta cl_timenudge “0”
2. połaczenie typu ADSL-Kabel Modem (“AsterCity”):
/seta cl_maxpackets „60” (max „100”)
/seta cl_packetdup „0” (ew. „1” – czyt.wcześniej)
/seta snaps “40”
/seta rate „25000”
/seta cg_predictItems „0”
/seta cl_timenudge „-10” (ew. „0”)
3. połączenie typu ISDN:
/seta cl_maxpackets „60”
/seta cl_packetdup „1”
/seta snaps „40”
/seta rate „7000”
/seta cg_predictItems „0”
/seta cl_timenudge „-30” (ew. „-20”)
4. połączenie typu 56K MODEM:
/seta cl_maxpackets „30”
/seta cl_packetdup „1”
/seta snaps „20”
/seta rate „5000” (a nawet „4000” jeśli trzeba)
/seta cg_predictItems „0”
/seta cl_timenudge „-50”
Oczywiście nie są to wartości z którymi też czasem nie należy w drobnym zakresie poeksperymentować celem uzyskania optimum (różne rodzaje transferów w zależności od pakietów w „AsterCity” chociażby)
Polecam również korzystanie z przydatnej funkcji, która uruchamia małe okienko - Lagometer - /seta cg_lagometer "1" – od razu widać na czym stoimy
HAVE FUN!!!
USTAWIENIA PAMIĘCI W CONFIG-u I KONSOLI
Znalazłem i zastosowałem następujące modyfikacje ustawień parametrów pamięci operacyjnej dla poprawienia wydajności i zwiększenia ilości FPS w grze:
Interesujące nas parametry to:
- Com_hunkMegs
- Com_soundMegs
A optymalne wartości to:
- Dla 128mb RAM - /seta Com_hunkMegs „72” i /seta Com_soundMegs „24”
- Dla 192mb RAM - /seta Com_hunkMegs „112” i /seta Com_soundMegs „32”
- Dla 256mb RAM - /seta Com_hunkMegs „160” i /seta Com_soundMegs „32”
- Dla 512mb RAM - /seta Com_hunkMegs „320” i /seta Com_soundMegs „32”
Wystarczy odnaleźć takie linijki w pliku wolfconfig_mp.cfg w katalogu /Main w Twoim „Wolfie” dokonać zmian i uzyskujemy optymalne wykorzystanie pamięci dla potrzeb gry. Oczywiście można też wpisać odpowiednią linijkę w konsoli, a potem dla pewności uzyć komendy: /writeconfig
====
AD pszemaz: w COD oczywiscie wolfconfig_mp.cfg = uoconfig_mp.cfg w katalogu /Main. W Main jest plik z ogolnymi startowymi ustawieniami dla COD'a. Ale w folderku "aweuo21" znajdziecie ten sam plik oconfig_mp.cfg ktory dziala na naszym Rezerwatowym serwerze. Powyzsze zmiany dla 100% ich zadzialania zalecam wprowadzac w obu wlasnie plikach - wczesniej zrobcie sobie ich obecna kopie zapasowa na wszelki wypadek!!
Zmiany poprawnie sie dokonaja edytujac pliki WORDPADEM (Start Programy Akcesoria Wordpad)
Opis zamieszczony przez Świętego na http://www.board.enemyterritory.pl
============================================
RATE
Chodzi tu mniej więcej o ilość bajtów wysyłanych do serwera (i z serwera) od klienta.
To jest tak jakbyś sobie ustawił transfer maksymalny (tylko że w Wolfie).
Na szerokich łączach typu DSL nie ma przeciwskaząn żeby ustawić /rate jak najwięcej natomiast na modemach (gdzie mamy transfery max po kilka KB czy ISDN kilkanaście KB) ustawianie rate powyżej 10000 czy nawet 7000 mija się z celem.
Zwiększenie rate /przy:
Dobrym szybkim szerokim łączu - polepszy się ping.
Słabym wolnym łączu - pogorszy się ping.
Jeśli laguj z winy serwera to też lepiej zmniejszyć /rate.
Jak ustawić /rate ? Formuła jest następująca:
Bierzemy ilość Kbit wyciąganych na naszym łączu (np 128 Kbit) dzielimy je przez 8 lub przez 16 lub przez coś pośrodku (raczej dzielić przez coś bliżej 16)
Wynik z dzielenia wychodzi w tym przypadku od 8 do 16 - Mnożymy to przez 1000. Wychodzi rate od 8000 do 16000.
Z tego przedziału wybieramy sobie /rate przy którym mamy najlepsze warunki (np 10000).
Usatwianie /rate nie ma sensu podczas gry na LANIE - tam są troche inne zasady.
Optymalne wartości:
Neo+ i inne szybkie łącza /rate 15000 do 25000.
Kablówki (Chello, ACN), ISDN: od 10000 do 15000.
SDI: około 10000 lub mniej.
modemy: około 5000.
Admin serwera może na nas wymusić maksymalne rate komedną /sv_rate. Jesli jest /sv_rate=10000
to nasze /rate=25000 działa tak samo jak /rate=10000
SNAPS
To jakby częstotliwość działania serwera z klientem (w Hz - czyli ile razy na sekunde). Trudno mi to wytłumaczyć - to jakby ilość cykli komunikacji klient-serwer na sekunde.
Wartośc ta może być tylko wielokrotnością 20 także ustawianie innych /snaps niż 20 czy 40 jest bezsensu.
Dostaniecie kopa od PB za to Juz kilku sie przekonalo. Macie sobie poprawic paramtry lacza, ale nie uzyskacie tego PRZESADZAJAC
Nie badzcie bezgranicznie naiwni. Tyczy to sie wszystkich zawartych tu parametrow!!
Podobnie jak z /rate im lepsze łącze tym ustawiamy większe /snaps (40) w celu polepszenia warunków.
Na słabych łączach ustawiamy mniejsze (20)
Optymalne wartości
LAN, Neo+, kablówki (Chello, ACN) - snaps 40.
SDI, ISDN - snaps od 20 do 40.
modem - snaps 20.
CL_MAXPACKETS
Ilość pakietów wysyłanych na sekunde od klienta do serwera i z powrotem.
Czym większe /cl_maxpackets tym większy ping (minimalnie - powinno to być max kilka-kilkanaście ms różnicy) ale większa płynność podczas gry.
Niektórzy wolą mieć większe /cl_maxpackets i trochę większy ping niż mniejsze /cl_maxpackets i mniejszy ping ale za to czesto skaczący.
Optymalne wartości:
LAN - cl_maxpackets 100
Neo+ - cl_maxpackets od 60 do 100
kablówki (Chello, ACN) - 60
ISDN, SDI od 30 do 60
modem 30
CL_PACKETDUP
To chyba odpowiada za duplikacje pakietów (dodatkowe pakiety). Ustawiamy 1 jak mamy packet losty.
Nie jestem pewien czy włączenie /cl_packetdup nie zwiększa zapotrzebowania na łącze. Niektórzy proponują ustawianie /cl_packetdup 1 na słabych łączach (modemy) a 0 na dobrych.
Ja proponuje włączać to tylko wtedy kiedy mamy duże packet-losty. Napewno na Lanie musi być 0.
CL_TIMENUDGE
Nie powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pinga ale jakby niweluje skutki lagów, pingów.
Wartości mogą być od 0 do -50 (MINUS !).
Formuła na ustawienia /cl_timenudge:
Niektórzy proponowali ustawić /cl_timenudge=-(nasz_ping/2). Ja myślę że to nie jest najlepsze i lepiej ustawić /cl_timenudge równe naszemu pingowi dzielonemu przez 5 (z minusem).
Bardzo ciężko wyjaśnić mi na czym polega działanie /cl_timenudge. Ktoś kiedyś powiedział że to taki sztuczny lag który zwiększa płynność gry przy duzym pingu.
COM_MAXFPS
To nie jest komenda ustawień sieciowych !. Chociaż niektórzy doszukują się związków z /cl_maxpackets i mają ustawione /cl_maxpackets i /com_maxfps na tyle samo (np 76).
Com_maxfps określa maksymalną ilość klatek/s (fps) wyświetlanych przez grę. Zaraz ktoś się zapyta ? po co ograniczać ilość klatek/s ? Po to żeby nie skakała. Niektórzy wolą mieć stałe (chociaż mniejsze) fpsy niż większe ale za to skaczące.
Jesli twój sprzęt potrafi w każdym miejscu wyświetlić 300 fps a wpiszesz sobie com_maxfps 125 to będziesz miał stałe 125 fps.
Poza tym w grach na engine Q3 jest taka właściwość że skoki lepiej wychodzą przy STAŁEJ ilosć fps takiej jak: 43, 75, 125, 333 (ta ostatnia raczej nie do uzyskania).
Mniejsze com_maxfps (np 41) to również mniejszy odrzut broni snajperskiej.
Optymalne ustawienia:
MAsz cały czas powyżej 125 fps (np 150-160) - ustaw sobie /com_maxfps 125.
Fpsy skaczą ci od 80 do 100 - ustaw sobie /com_maxfps 75.
Masz 40-50 fpsów - usatw sobie /com_maxfps 43.
NET_NOUDP
Ta komenda za nic nie odpowiada. Ma być 1 i już. Pomysł wyłączania UDP czy TCP/IP w Wolfie grając po sieci jest jak najbardziej idiotyczny. Natomiast można ustawić sobie /net_noipx =1
PUNKBUSTER
Oczywiście ustawienia sieciowe są też limitowane przez PB i nie można ustawić dowolnych
-
Tematy